Menu agenda

Zaterdag 20 september 2020 om 20:00 uur

Windbroke.

Windbroke
Neem vier muzikale mannen-van-een-zekere-leeftijd, een grote dosis liefde voor authentieke Keltische muziek, een flinke bak humor en relativerend vermogen, en je krijgt de folkband Windbroke! Hoe verschillend de karakters van de heren ook mag zijn, de afzonderlijke ontdekking van het Keltische genre in de folkmuziek bracht hen ruim 20 jaar geleden samen. De huidige bezetting ontstond in 2013 en is als hechte vriendengroep sindsdien druk met optredens, toertjes en projecten.

Muziekstijl
De kenmerkende luister-folk die windbroke speelt is afkomstig uit streken die ooit zijn beïnvloed door Keltische culturen zoals dat niet alleen in Ierland en Schotland, maar ook in Frankrijk, Spanje en zelfs Portugal het geval is. Dit levert een sterk afwisselend programma op van verhalende liederen en instrumentale nummers die tranen trekkend melancholiek zijn, tot vrolijk, ritmisch of opzwepend. Hierin bewandelt de band niet de gebaande paden maar kiest voor minder bekende muziek uit de rijke Keltische traditie. Dit alles doorspekt met humoristische wetenswaardigheden en anekdotes zorgt dit er voor dat een optreden van Windbroke niet snel verveelt.

Albums
Windbroke bracht twee cd's uit. De eerste, "The Library Sessions", als gevolg van uit de hand gelopen demo-opnamen in 2014. "Beagnach" is de titel van het tweede album en is het Gaelic woord voor "Bijna". De nummers op deze cd uit 2018 zijn namelijk bewust nét niet zo gepolijst en clean als je zou verwachten, maar "Beagnach" perfect zoals de gezongen verhalen of de traditionele tunes jaren geleden in de Ierse huiskamers en pubs geklonken moeten hebben. Daarom hoor je in deze live en in één track opgenomen nummers zo goed het plezier en enthousiasme terug dat deze bescheiden maar gedreven Zeeuwse muzikanten bindt. Beide albums zijn te koop tijdens de optredens of via de website.

Bandleden
Jan van Wallenburg: chromatische en diatonische Whistles
Ed van der Kuijl: Zang, Gitaar en Ierse bouzouki.
Jaap van Liere: Accordeon, Gitaar, Banjo's, Mandoline, Whistles, Mondharmonica en zang.
John van Rossum: Bodhràn, Bones en Spoons, Audiotechniek

Graag vooraf reserveren. Gezien het aantal zitplaatsen volgens RIVM richtlijn worden alleen zij die gereserveerd hebben toegelaten.
Hof te Zandekerk
secretariaat: